Co roku w Polsce otwiera się coraz więcej hipermarketów. Większość z nich należy do zagranicznych koncernów. Choć łatwo i przyjemnie się w nich kupuje, to mogą jednak spowodować, że ucierpi na tym rodzima gospodarka. Upada coraz więcej niewielkich i lokalnych sklepów a ich właściciele i zatrudnieni zostają bez pracy. Warto więc zastanowić się, dlaczego powinniśmy zacząć inwestować w polskie produkty.
“Cudze chwalicie, swego nie znacie.”
Robiąc zakupy, mało kto poddaje refleksji, gdzie został wyprodukowany dany produkt. Najczęściej decyduje jakość i cena, jednak popularność zyskuje nowe kryterium – kraj pochodzenia. Dlaczego wspieranie polskiej gospodarki ma znaczenie dla nas wszystkich? Po pierwsze, polskie produkty zwykle są znacznie lepszej jakości niż te zagraniczne. Kupując je mamy gwarancję, że zostały starannie przebadane. Nie bez znaczenia jest też fakt, że podczas takich zakupów zwiększamy zatrudnienie w Polsce i podnosimy pensje polskim pracownikom. Lepiej też pośrednio płacić podatki, które zostają w naszym kraju i mogą być przeznaczone na nasze potrzeby.
Zagraniczne nie znaczy lepsze
Zagraniczne produkty przestają być dla nas towarem luksusowym, tak jak to było w przeszłości. Z racji tego, że mamy wolny rynek, polskie produkty dorównują z powodzeniem tym importowanym, a często są nawet od nich lepsze. Za granicą cenią polskie marki wódki, ubrań, kosmetyków oraz żywności. Powinniśmy być dumni z tego, co powstaje w naszym kraju i wspierać go najlepiej jak możemy, ponieważ zwiększa to zamożność społeczeństwa. Kupowanie polskich produktów jest teraz najlepszym przejawem patriotyzmu.
Które to są polskie marki i jak je znaleźć?
Niestety polscy konsumenci często nie mają pojęcia, które marki tak naprawdę są polskie. Jedną z możliwości weryfikacji jest kod kreskowy, który zawsze zaczyna się od liczby 590.
Jednak kod kreskowy to nie wszystko. Wystarczy, że zagraniczna firma zarejestruje dany produkt w Polsce i już taki kod otrzyma. Najbardziej skutecznym sposobem jest zainstalowanie aplikacji dostępnych na smartfony, takich jak: Polskie Marki lub Pola.
Także przydatne może być poszukiwanie na opakowaniach produktów znaków i napisów takich jak: “Made in Poland”, “Wyprodukowano w Polsce”, “Produkt polski” czy “Jestem z Polski”.
Można także łatwo dać się zwieść pamiętając nazwę marki, która była polska, a została przejęta przez zagraniczne koncerny. Poniżej przedstawiamy pełną listę polskich mark żywności, które zostały wykupione przez udziałowców zagranicznych.
- Amino (Unilever) – Wielka Brytania
- Bakalland (Innova Phoenix) – Luksemburg
- Bobo Frut (Nestle) – Szwajcaria
- Delecta (Innova Phoenix) – Luksemburg
- Drobimex (PHW) – Niemcy
- Drosed (LDC) – Francja
- Hoop (Kofola) – Czechy
- Hortex (Mid Europa Partners) – międzynarodowy fundusz inwestycyjny
- Inka (Cafea) – Niemcy
- Kamis (McCormick) – USA
- Lajkonik (Lorenz Bahlsen) – Niemcy
- Mieszko (Bisantio Investment Limited) – Cypr
- Morliny (WH Group) – Chiny
- Nałęczowianka (Nestle) – Szwajcaria
- Pudliszki (Heinz) – USA
- Saga (Unilever) – Wielka Brytania
- Sokołów (Danish Crown) – Dania
- Wawel (Hosta International AG) – Szwajcaria
- Wedel (Lotte) – Japonia/Korea
- Winiary (Nestle) – Szwajcaria
- Zielona Budka (R&R Ice Cream Company) – Wielka Brytania
- Żywiec Zdrój (Danone) – Francja